السبت، 1 أغسطس 2009

أجدع أصحاب ..أصحابي من صغري

http://attorneygeneral.utah.gov/cmsimages/kids2.jpg

"أجدع صحاب .. صحابي من صغري.. هما اللي يمشوا معايا دوغري "
الجملة دي من أغنية .. مش فاكر مين غناها...
بس بجد مش عارف ليه بقيت حاسسها اوي اليومين دول ...
صحابي من صغري اللي بأتكلم عليهم هم اصدقاء الثانوية العامة ... 5 اصدقاء تقريباً
كنت معاهم في الثانوي ...كانوا اصدقاء ليا احسن اصدقاء.. و كلنا دخلنا مع بعض كلية واحدة happy.gif
كلية التجارةsleep.gif
و قضيناها 4 سنين..
بعد ما أتخرجت مش عارف ليه حسيت اني مخنوق منهم huh.gif
بقيت مش عاوز اشوفهم كتير... مش عاوز اقعد معاهم كتير..
بقيت بأتهرب منهم كل حين و الآخر!!!
حد يسألني ليه ... هأقول مش عارف
blink.gif...
بس أظن ان المشكلة كلها في اني كنت عاوز اعرف ناس تانية.... ناس جديدة
كنت اعرفهم هما وبس.. ومليش اصحاب غيرهم
حسيت اني بكده هأكون منغلق على نفسي .. لازم اعرف ناس غيرهم عشان خبرتي بالحياة تزيد
سبتهم فترة... و اقصد بكلمة " سبتهم" مش إني هاجرت .. أو قاطعتهم ..
بس كل الفكرة اني بقيت مش بأقابلهم زي زمان...
كنا زمان نتقابل مرة كل اسبوع على الاقل....
بقت مرة كل شهر او اتنين
اتصاحبت على ناس تانية....
قعدت في الصحوبية مع الناس التانية دي لمدة سنة او سنة و نص تقريباً
بجد حسيت الفرق الرهيب...
اكتشفت فعلا قد ايه انا كنت مصاحب اجدع اصحاب... و اكتر ناس فاهماني و تتمنى لى الخير
اكتشفت قد ايه انا كنت مصاحب ناس قلبهم من جوة ابيض
انا لما سبتهم عرفت ناس كتير قلبها من جوه مش نقي زي قلب اصحابي
اللي منهم طماع و يتمنى يكون احسن منك
و اللي منهم متفوق بس للاسف يا خسارة .. دايما يحاول يثبت لك انه احسن منك dry.gif..
و اللي مصاحبك عشان تبقى عامل زي جهاز التسجيل... يتكلم معاك في مشاكله .. بس انت ما تتكلمش معاه في مشاكلك..
و اللي انا حسيت انه كويس بس للأسف نفض لي و عمل فيها لطيفة و قال :
" انا حواليا كتير .. مش ناقصاك انت كمان يا عم الامور"
و اللي تكتشف انه اخلاقة زبالة .. و معندوش قيم و لا مبادئ .. واحيانا معندوش دين
و اللي
و اللي
كتير اوي من النماذج اللي مش كويسة ...
و دلوقتي و من كام يوم بس بقيت بأحاول ارجع لهم من تاني... و لما رجعت لهم لقيتهم لسة زي ما هما rolleyes.gif
جدعان طيبين .. اوي اوي... و قلوب مليانة خير

انا أول ما معت أغنية :" أجدع صحاب صحابي من صغري" قلت لواحد صاحبي كان قاعد معايا :
" ايه العبط ده huh.gif .. "
دلوقتي بجد عرفت قد ايه الجملة دي صح
معايا على الأقل...

و كان نفسي اسألكم سؤال...
هو انتوا برضوا حاسين ان اجدع صحاب هما اصحابكم و انتوا صغيرين؟؟؟ و لا أ،ا بس اللي كده unsure.gif

هناك 7 تعليقات:

  1. حتى الان

    انا ورامى...وده صديق الطفولة بقالنا مع بعض

    16 سنة ونص ....

    وفعلا بيبقى هما الجدعان ...لو اتزنقنت فى اى حاجه هما اللى بيسدوا فلوس مشوار ...اى حاجه والله مش بيتأخروا على بعض

    عكس ناس تانية لما تعرفها تحس انهم جدعان ...بعد كده يطلعوا واطين وزى الحرباية بيتلونوا على اساس المكان اللى هما فيه

    يابنى بص اعرف ناس جديدة عادى...بس متحطهمش فى مكانة مش بتاعتهم

    بمعنى كل واحد فى حياته ليه ناس كتير يعرفهم...بس كل واحد لازم تحطه فى مكانه ومتديلوش وضع اكبر من ضوعه عشان ميتنططش ويركب اللى قدامه

    ردحذف
  2. مش لازم.. انا اصحابى الكويسين اوى معرفتهمش غير لما اتخرجت

    كانوا معايا فى الكلية بس مكناش اصحاب

    لما اتخرجنا حصلت الصدفة واشتغلنا مع بعض وقربت منهم اوى

    ندمت انى معرفتهمش فى الجامعة

    اما اصحابى بقى القدام اوى بتوع المدرسة ... كنا مع بعض من اعداداى لحد ثانوى يعنى حوالى 6 سنين

    كان نفسى اشتم بصراحة بس ديه اول مرة اجى هنا فمش عايزاك تاخد فكرة وحشة عنى :D

    انى واى يعنى بتوع مصلحتهم جدااااا وبجد بجد وحشين اوى من جوة

    عارف لما تبقى مع حد ومش مرتاح نفسيا كده معاه .. محستش باحساس انى ابقى مرتاحة لحد اوى غير بعد الجامعة

    ايه الرغى ده كله :blink:

    ميرسى على مرورك :D

    ردحذف
  3. ريري: على فكرة مفيش ابدا في الحياة قاعدة عامة.. طبعا ده اكيد
    و بصراحة انا ليا اصحاب من صغري و دلوقتي باشوفهم في الشارع مش بأسلم عليهم :D
    كل ما في الأمر ان دي حالة حصلت لي قريب فكتبتها ..
    و انا سعيد اوي بتعليقك :)

    ردحذف
  4. لأ

    لا اراديا بيتغيروا كل سنة او سنتين

    بسكلهم طيبين والله

    او انااللى مبعرفش افرق بين الطيب و الوحش

    عامة
    ربن يخليكوا لبعض
    و تفضلوا اجدع صحاب دايما

    آمين

    ردحذف
  5. كلامك حلو اوي ..

    يعني حبيت ارد على كلامك و مفهاش ازعاج ..

    اممممم .. مع اني لسه صغيرة واكيد مجربتش صحاب الطفولة دي ..

    بس انا ليا وحدة صحبتي والله ان اول ما اتولدنا واحنا مع بعض ..

    كل حاجة بنعملها مع بعض .. ده لدرجة ان احيانا لما حد كان بيشوفنا بيفكرنا توم ..

    بس برضو الحلو ميكملش .. في الاخر طلعت ندلة وكدابة . وبدور على مصلحتها وبس ..

    يعني مش فكرة ان صحابنا من زمان يكونو جدعان ..

    كل واحد وطبعه .. لو انت مصاحب واحد ندل من وانت صغير هيفضل ندل معاك ..

    ولو انت مصاحب ناس كويسة وجدعة هيبقو جدعان معاك طول الوقت ..

    مش كده ولا اي .. ؟؟

    سوري .. اتكلمت كتير ..

    ردحذف
  6. الناس بقو بتوع مصلحتهم و بس ..
    عاملين زى الطفيليات اللى مايسيبوش الضحية غير بعد ما يمصوا دمها..
    انا ليا تجارب كتير مع العالم الواطية دى ..
    يعرفونى عشان يخرجوا بالعربية .. يضربوا معايا .. او اذاكرلهم عشان هم اغبياء..
    عموما لازم الواحد يصاحب ناس فى نفس مستواه عشان ما يطمعوش فيه ولا يستقلوه ..
    و الاصحاب القدام ما يتعوضوش ..

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace