الأحد، 8 مارس 2009

من وحي the last king of scotland

http://twendetwende.files.wordpress.com/2007/07/the_last_king_of_scotland_dvdrip_xvid-diamond.jpg



في فيلم " آخر ملوك اسكتلندا" .. الذي يحكي عن انقلاب " أمين " في اوغندا .. قال أمين في أول خطبة له بعد نجاح الانقلاب على الحاكم:
" أنا منكم وإليكم.. صدقوني ... لست بعيداً عنكم.. أسألوا جنودي .. أنا لا آكل حتى يأكلوا هم .. وأتأكد انهم شبعوا"
هاج الشعب طبعا من السعادة ... و نزل الرئيس يرقص معهم الرقصات الإفريقية..
توقع الكثير ممن يتابع الفيلم أن الفيلم عن حاكم عادل .. وعن قصة عدله
تفاجا بعد ذلك ان الفيلم يتكلم عن مجرم ..
هذا الرجل وحده قتل أكثر من 300.000 أوغندي.. من سنة 1970 حتى 1979 .. على مدار سبع سنوات شهدت واحدة من ابشع فترات أوغندا
أتعرفون لماذا فعل هذا ؟؟؟
الرجل ليس بالطبع من آكلي لحوم البشر.. ولا من هواة السباحة في الدماء
كل ما في الأمر أن الخونة من حوله كثيرين ... فكان العلاج هو القتل الفوري لكل خائن
و مع زيادة الخيانة زاد القتل
ونسى هذا الرئيس العدالة التي تكلم عنها
و اصبح يقتل الكثير من المقربين له .. حتى من جنوده .. الذين كانوا يأكلون قبله ويتأكد أنهم قد شبعوا ...
و هذا الرجل هو أبسط مثال على قدرة الكرسي على تغيير الشخص 180 درجة !

هناك 6 تعليقات:

  1. خلاص بلاش نقعد
    خلينا واقفين ^_^

    ردحذف
  2. شفت الفيلم دا

    فعلا فيلم حلو اوي .. ومحسيتش منه انه متعصب

    كنت لاول مرة اعرف منه شخصية عايدي امين ..

    " اذا اردت ان تعرف رجلا اعطه سلطة "

    ردحذف
  3. اممممم هههههههههههه مش عارفه اقول ايه :D

    هو انا مش شفته وانت وضحت الفيلم كلو اصلا .... نايس

    ما دايم إلا وجه الله

    عجبني البوست كالعاده بس ده اكتر لان انا بحب القصص :D

    ردحذف
  4. عمرو فكري: طول عمرك خفيف من يومك يا بني .. هههه

    jousian: انا كنت فاكر نفسي الوحيد اللي شفت الفيلم ..

    ريهام العربي: قصدك اني حرقت لك الفيلم؟؟ d:

    ردحذف
  5. هههههههههههههههه لا ابدا انا مش بحب الافلام الحربيه

    ومعرفش حتي يعني ايه حرقت الفيلم ديما بحس الفرجه غير الحكي

    معادا الافلام الأكشن بحب اتفاجئ
    :D

    ردحذف
  6. على فكرة يا ريهام الفيلم مش حربي خالص... ده فيلم تاريخي درامي ... بس بلاش تشوفيه احسن :D

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace