الثلاثاء، 31 مارس 2009

كلامك في الزبالة

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6R1ZuvebSKJ2NXqJQmST1x0jXPClXTJhhMmBknDI53EZxaMCYl_pYTdOkmPiCLbUQW0NGtfAMqmAy42Aikrr_aFDWcVdzgsT-CAo8xjlA-zf8MGUCzIN66Ia7PBWrAm-bqZddEp6JKik/s320/dustbin.jpg

ملحوظة : الكلام ده كتبته من فترة بس حابب أكتبه تاني .. عشان انا حاسس الكلام ده مهم جداً.. وتطبيقه يفرق كتير مع الانسان



تحب أقول لك نصيحة؟
هأقولك وأمري لله ( وأهو كله بثوابه) rolleyes.gif
بص يا سيدي..
أوعى تتكلم مع حد مش بيسمع لك كويس dry.gif
يعني إيه.. huh.gif
عشان تفهمني هأحكي لك موقف…
كنت ماشي مع واحد صاحبي…
كنت شغال أتكلم معاه وأقول:
" عارف يا واد يا أحمد؟.. الحياة ليس فيها راحة أبداً… كتب الله على الإنسان الشقاء..
أنا حاسس إني عمري ما هأرتاح أبداً ……" ( والكثير من الكلام)
و بعد أن وضحت له فكرتي نظر لي ببلاهة وقال:
" هي الساعة كام؟"
Das.gif
قلت له :
" الساعة 3 … إنت رأيك إيه في اللي قلته لك؟"
نظر لي وهو يتثاءب ويضحك من بسخرية:
" معلش.. أصلي مش مركز معاك" Das.gif
تكرر هذا الموقف مع كثير .. وليس موقف عابر..
شعرت وقتها أني ألقيت كلامي في صندوق قمامة..
بالضبط كأنك تشرب عبوة ( الكانز) ثم تلقيها ..
و شعرت بالغيظ والحسرة …
شعرت أنه لا يعتبر رأيي مهماً أو ذو قيمة
وأن كلامي معه كان تحصيل حاصل
و يا خسارة التعب في التفكير ..
كنت أظن أنه سيحاورني ويختلف ويتفق معي ونتناقش.. ويحترم رأيي وأحترم رأيه
ولكنه للأسف خذلني



و بالمثل حين تكتب موضوعاً على منتدى ما ثم لا تجد رداً عليه… sad.gif
خصوصاً إن كان الموضوع غير منقول.. dry.gif
تجتهد فيه و تتعب ..
ثم لا تجد ردا.. mad.gif
و كذلك المؤلف حين ينشر كتاباً.. به الكثير و الكثير.. وأسلوب الكتاب جميل
ثم لا يجد أحد يقرأ الكتاب.. dry.gif
كل هذا من يندرج تحت باب:
" كلام ملقى في القمامة" mad.gif

و هو شئ ربما يغفله الجميع ..
فنحن الآن ربما لا نعاني من أزمة متكلمين..
بقدر ما نعاني من ازمة سميعة ..
على سبيل المثال.. المنتدى..
هناك بعض الأعضاء في كثير من المنتديات .. لا يفعلون شيئاً إلا كتابة المواضيع… ولا تجد له رداً إلا في النادر..
فهو لا يريد أن يقرأ لغيره.. بل يريد أن يكتب ويكتب ويكتب…
فهو يلقي بكلام الآخرين في الزبالة…

********************************
********************************

فنصيحة ليك .. أقفل بقك مادامت عارف إن اللي قدامك مش هيسمعك لإنك مهما كلمته في شئ مهم هينظر لك ببلاهة ويقول:
" هي الساعة كام؟" Das.gif
حفاظاً على كرامتك
وكرامة رأيك
وحتى لا تلقي بكلامك في صندوق المهملات

هناك 7 تعليقات:

  1. انا بطلت اشتكى لحد او احكى لاى حد عن الحاجات اللى بتحصلى

    دايما احكى ويقولولى معلش

    الكلمه اللى بكرها بكرها بكرها


    بس ممكن كمان يكون اللى قدامى مش ناقص يعنى انى ازيده حكى او مشاكل


    فين الخيار والبطيخ !!!

    ردحذف
  2. انا بحاول ما احرجش اللى قدامى ايا كان وببدى دايما اهتمام باللى بيتقال حتى لو كنت هموت واخليه يخلصه
    المشكلة انى بسبك الدور اوى لدرجة انه بيفتكر انى مستمتع بالكلام ويروح يطول بقى ويحكى بزيادة !!!!

    ردحذف
  3. هههههههههههههه هو معاك حق

    بس انا عموما مش اي حد بحكيلو وباخد رايه وبناقشه في ناس بيبقي وااضح عليهم عدم النضج او ان تفكيرو مش مناسب اي حاجه بتدلني ان الشخص ده رايه مش يهمني اكيد وفي ناس اصلا بتكون ملت من الحواروالكلام فانا بختار الوقت المناسب

    تحياتي لحضرتك موضوع لذيذ

    ردحذف
  4. هههههههههههههههه
    اه حصلت كتيـــــــر في الاول كنت بقول اكيد المشكله ملهاش حل او الفكره مش واصله اوي. عشان كده مبتحبش تتناقش معايا فيها لكن لما الموضوع اتكرر بقيت بنقى الناس اللي فعلا مهتمه بتفكيرك او مشكلتك او اين كان اللي بتتكلم عنه

    ردحذف
  5. مش شرط حضرتك ان الكلام يشد انتباه الجميع ويعجبه !

    ردحذف
  6. بجد بوست محترم جداً، خاصة إني إتعلمت الدرس ده و مبقتش أقول رأي في حاجةإلا لو إتسئلت عن رأيي و مبسوط إن فيه حد له نفس الرأي، أول مرة اشوف البلوج بتاعك بس مش هاتبقي آخر مرة.
    have a good one.

    ردحذف
  7. اكيد بيقى شئ يضايق جدااااااا ان لا تجد تقدير ليك او لمجهودك وفكرك ..
    ولكن ليه متتصورش ان العيب فيك اكتر ما هو فيهم ..
    لما تكلم حد او لما تكتب موضوع فى منتدى .. ,
    ليه متفترضش ان انت اللى اغفلت طبيعه اللى بتكلمه واغفلت الطريقه المثلى للتعامل وتوصيل فكرتك ليه ..
    مش ممكن تكون تملك من الافكار الشئ الجيد ولكن تغفل الاسلوب المناسب للفئه الموجه ليها فكرك ..

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace