الخميس، 5 مارس 2009

مغامرات ميدو



أن تبوح بهمومك و الطرائف التي حدثت لك في حياتك ..... أمر لا بأس به .. عادي كل واحد بيحس ساعات انه نفسه يتكلم..
ولكن أن يكون كل كلامك عن نفسك ... وعن مواقفك وحياتك و.. و.. فهذا نوع من الملل و الغرور في نفس الوقت..
ألا تتكلم مع أحد إلا في مشاكلك أنت ... فحين تقابل صديقك مثلا يدور بينكما الحوار التالي:

أنت :- أنا مخنوق أوي
صاحبك:- ليه يا بني بس ؟
أنت :- الشغل و البيت و شوية مشاكل كده
صاحبك:- ربنا يكون في عونك يا بني.. بأقول لك صحيح .. مش صاحبنا محمود فرحه بكرة ؟؟
أنت :- و الله .. طيب خير.. بس أنا مش عارف ليه حاسس ان انا مخنوق
صاحبك:- ربنا معاك ويفك كربك .. طيب إيه مشكلتك
أنت :- (.................................. المزيد من الرغي..............)
صاحبك:- خير ان شاء الله .. صحيح مفيش حد مرتاح .. تعرف .. أنا مخنوق انا كمان .. أصلي لما كنــ....
أنت :- يا عمي مش عارف ليه حاسس إن أنا مخنوق .. أنا انسان وحيد معذب يا (...)
صاحبك:- أيوة ما أنا كنت لسة هأحكي لك همي. أصلي لما كنــ....
أنت :- تفتكر العيب فيا و لا في الآخرين
صاحبك:- ( أكيد صاحبك اتشل)


و بالمثل .... الشخص لا يريد ان يتكلم سوى عن نفسه فقط... المشكلة هي مشكلته وحده .. لا وقت لديه أن يسمع للآخرين... يريد من الكل ان يسمع له فقط..
أنا عن نفسي عندي زميل في العمل كذلك .... لا أستطيع أن أكلمه و أدردش معاه بدون أن نتكلم عنه وعن حياته

*************************
**************************


أما في عالم المنتديات و الأنترنت فالأمر منتشر كالسرطان
تدخل مدونة بعض الشباب تجده لا يتكلم سوى عن نفسه وأهم إنجازاته .. و يشعرك أنه أعظم رجل في العالم ... وأنه اللي جاب الديب من ديله ...
يحكي لك في التدوينة الأولى عن عمته التي كانت عيانة وقام هو بكل بسالة و ذهب بها للطبيب
ثم بعد ذلك يحكي لك عن قدرته الخرافية على التشعبط في الأتوبيس
و عن احزانه الفزيييييييييعة المرييييييييييعة.. التي لا تضاهيها أحزان البشر كلهم..
و عن قلبه العاشق الذي يسع كل الناس
و يحكي عن طفولته و عن انه كيف كان طفل شقي وواد حرك و مدردح وهو شاب
و يحكي هذا الشاب عن مغامراته وأن كل الناس تمدح ميدو ( يقصد نفسه ) و شجاعته في لعب السيجا
ولا حول ولا قوة الا بالله


لماذا يفعل هؤلاء ذلك؟؟ لماذا لا يتكلم في أمور تهم الناس ... ماذا سأستفيد إن عرفت أنك ذهبت لعمتك الى الطبيب..
او انك طفل شقي
ولماذا تظن نفسك انك الأكثر حزنا في العالم وانه ليس هناك شاب بائس سواك؟؟؟

هناك 8 تعليقات:

  1. مش عارف ليه حاسس انك بتشترك معى فى نفس المخ و فى نفس اللى بيحصللى و تحطه فى البلوج !!

    بوست جامد كالعادة

    ردحذف
  2. يا اخى وانت مالك اتكلم عن نفسى ما اتكلمش عن نفسى براحتشى ^_^

    ردحذف
  3. ههههههههههههههه والله معاك حق بس نص نص لان في ناس بتحب تشارك غيرها جزء من حياتها او مواقفها من باب الفكاهه او الفضفضه وانا احيانا بستمتع في قراءه النوعيه دي من الكتابات لو مكتوبه بشكل حلو وممتع قصصي يعني من باب التسليه


    يعني عادي


    وبعدين في حاجه انا واحده من الناس بدخل المدونات عشان استمتع واتسلي مش اقرأء شئ يفيدني عارفه انو غلط بس بحب اخد المعلومه من مصادر موثوق فيها ومحبش الناس اللي تقعد تتفزلك بتشل واخرج ولو في مناقشه جامده احيانا بيكون مودي قرف مع مرتبت الشرف فروحي في مناخيري وعاوزاها ترجع مش ناقصه يعني :D


    مش عارفه يمكن انا شاذه وبفكر بالشقلوب بس ده اغلب الاحيان يعني واظن ان في جزء كبير من الشباب بيفكرو زيي


    سوري علي التطويل كالعاده موضوع جامد ومعاك حق في الناس اللي ديما بتتكلم عن نفسها <_<


    منتظره كل جديد من حضرتك وبلاش كل الغيبه الطويـــــــــــــله دي

    ردحذف
  4. هو بغض النظر ان الناس عامة ما بتصدق تلاقي فرصة تحكي فيها عن نفسها ..

    بس فعلا الحكاية دي زايدة عن حدها اوي علي النت بالذات .. واصلا اقتناعي باهمية النت عند الناس انه بيدي لكل فرد الحق انه يتكلم عن نفسه .. بتديك مساحة تعبر فيها عن كل اللي جواك .. زي ما تكون عملت جرنان بيتكلم عن شخصك الكريم وبس

    هي دي حاجة كويسة احيانا لان انت بشر واحساسك انك عايز تتكلم عن نفسك شوية دي تقريبا حاجة في الغرائز ..

    هو بالنسبالي مقبول انترنتيا .. لكن واقعيا بقي !
    زايد عن حده فعلا ..

    مع الناس دي .. انا اتعلمت التعايش والتأقلم
    بيبقي مهم لما حد قريب منك يشكيلك حاجة او انت تشكيله حاجة
    بس مش طول الوقت يعني .. كده بيبقي شلل بجد

    ردحذف
  5. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  6. فعلا المناقشه دي فيها نوع من الانانيه وناس كتير مش بتاخد بالها من النقطه وبتلاقيها بترغي كتــــير عن حياتها ومش بتديك الفرصه ولا بتدي لنفسها فرصه انها تريح شويه وتستخدم الودن عشان تسمع:)

    اما النت في ناس كتير اخده مدوناتها كحضن حنين اللي بتفضفض فيه وعن الاحاسيس الي فرحانه بيها او اللي مضايقه منها
    فسامحهم بقى :)

    ردحذف
  7. طبيعي ان المدونات الشخصية تكون "شخصية" ، يعني الواحد بيقول فيها اللي هو بيفكر فيه او مشاكله او الحاجات اللي بتحصل معاه

    ده كمان ممكن يكون المكان الوحيد اللي بيتكلم فيه عن نفسه اساسا D:

    انما في المنتديات "الحوارية" ، و على ارض الواقع ، المفروض يكون الكلام في الاتجاهين ، رايح جاي يعني D:

    بس بصراحة مشوفتش ناس كتير على ارض الواقع بالشكل اللي انت بتقول عليه ، و اكيد الموضوع بيختلف من فرد للتاني : )

    ردحذف
  8. انا شاكر ليكم الرد على هذه التدوينة جزيل الشكر يا جماعة

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace