الجمعة، 23 يناير 2009

الفلفل و الشطة




كثير من الشباب اليومين دول يقول لك :
" أنا حلمي أتجوز واحدة مش رغاية مش كل شوية ترغي معايا بقى في كلام تافه..
كمان نفسي أتجوز واحدة تكون هادية وفي حالها و مع نفسها ...الخ"
يرون ان تلك صفات فتاة مثالية .. فتاة خيالية ...
ولكن.....
***********
***********
لو تزوج تلك الفتاة التي هي ليس لها في أي شئ سيشعر بالشلل و الملل..
لي نظرية أقتبستها من ماري منيب التي كانت تقول:" الفلفل والشطة هما اللي بيزودوا نار الحب"
أنا موافق على تلك المقولة جداً..
الحياة حلاوتها في الصراع... في الحزن و الفرح معاً
الفرح على الدوام يخلق الملل..
و الملل اذا ذاد يخلق الحزن ..
و الحزن بداية الاكتئاب
و الاكتئاب هو أول خطوات الانتحار..
لو تزوجت اللي هيا في حالها ستشعر بالبرود في حياتك..
تريدها لا تغير؟؟
ماشي.. لو شافتك مع مين مش هتغير .. هتقول دي يمكن واحدة زميلته في الشغل او زميلته في الدراسة من زمان مفيش مشاكل..
مش هتشعر بإنها بتحبك ... لأن اللي بيحب لازم يغير على اللي بيحبه
لو رجعت من الشغل هتسيبك في حالك..
مش هتسألك عملت إيه ولا جيت منين ولا رحت فين..
مبسوط يا عم؟؟
مش عارف هتكون ازاي مبسوط ؟huh.gif
الطبيعي ان الواحد لما يحب بيكون متلهف على أحوال اللي بيحبه .. بكده ممكن تحس انها منفضه لك وانت مش فارق معاها أصلا

كمان مش هتقول لك على اللي حصل و مش هتدوشك(( بمشاكلها التافهة))..
كده انت مبسوط؟؟
برضه أنا مش عارف انت ليه مبسوط؟huh.gif
كده هتحس إنها مش بتعتبرك ملاذ ليها ومصدر أمان ليها... لإنك باختصار مش بتساهم في شئ في حياتها
و الراجل الطبيعي يحب يكون كل شئ في حياة زوجته.. يكون هو اللي بيحتويها ..

لو كنت تريد امرأة باردة فلتبحث.... ولكن صدقني ستندم يا صاحبي

هناك 5 تعليقات:

  1. ولا كدة حلو ولا كدة حلو
    الوسطية هى الحل ^_^

    ردحذف
  2. وجهه نظر اقليه
    بس اكيد حتعجب البناتD:
    انا راى برضو ان الوسطيه حلوه

    ردحذف
  3. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    لا بصراحه احلي بوست ابدعه قلمك

    ربنا يكرمك ويرفع من معنوياتك زي ما رفعت معنوياتي lol


    ابقي ادي نصايح من دي كتير اصل اغلب الرجاله مبيعجبهمش العجب ولا الصيام في رجب ومهما المراة تعمل هيطلعوها غلطانه ووحشه بردو اصلهم بطلو يبصو في المرايه ميعرفوش ان زي ما في حجات بتخنقهم مننا في حجات بتخنقنا منهم


    بس بصراحه بصراحه يعني امه محمد امه وسط يعني المفروض الست متبقاش راديو مبيطفاش دي تبقي حاجه صعبه يعني انا نفسي بتخنق من البنات اللي كده


    ميرسي علي قولتك كلمه حق يارب يكون في من يسمع ^_^

    ردحذف
  4. اه بالحق انا بعترض علي مشاكل تافهه اصلها مش بتبقي تافهه قوي يعني

    وانا معاك في موضوع الفلفل والشطه اصلا من غير جواز ولا غيرو وبتخنق لما الحياه تفضل بامبي كام يوم ورا بعض



    سوري علي التطويل


    تحياتي

    ردحذف
  5. ريهام العربي: أنا طبعاً شاكر ليكي الاهتمام بالمدونة وربنا يكرمك أنت ود. ديد يا رب لإنكم رافعين معنوياتي..
    بالنسبة للوسط فده فعلا اللي باقول عليه

    MinGaH: اشكر حضرتك على المرور .. حضرتك عرفت مكان المدونك منين؟؟

    عمرو فكري: واحشني بشكل وحش

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace