السبت، 3 يناير 2009

Any One Can Cook



Any One Can Cook أو .. " أي أحد يستطيع الطهي"
الجملة دي إتقالت فين؟؟؟
فين ؟؟ فين ؟؟
فيه بعض عارف .. والبعض الآخر لأ...
أحب أقول للبعض اللي مش عارف إنها أتقالت في فيلم Ratatouille.. اللي في الصورة ..
مش هأحكي قصة الفيلم .. عشان القصة طويلة .. بس حابب أتكلم عن الفكرة ..
فكرة Any One Can Cook
كانت هناك إحدى الجمل التي تقال في الفيلم عن طريق الشيف الكبير صاحب المطعم :
" ضع توابل (...) .. هل تريد أن تعرف الكمية ؟؟ لا يهم أن تعرف.. جرب أنت وحظك.. لا تخف من فساد الطبخة .. إن الفاشلون هم من لا يجربون .. الأكلة تزداد جمالاً كلما جازفت في طريقة تحضيرها الطبخ لا يحتاج علم بقدر ما يحتاج شخص مغامر"
عجبني كلام الراجل ده أوي ... مش فكرة طبقته على الحياة... أنا طبقته على الأكل ...
جربت ... ونجحت
بقيت بأعك عك الدنيا .. ويطلع الأكل جامد موللة d:
أنا عن نفسي عندي استعداد فطري لأن أعك وأغامر في عمل الأكل..
كثير من المقربين لي يعرفون أني اعشق وضع المكرونة على الملوخية ...
ومن أكلاتي العبقرية الفول باللانشون والجبنة الرومي..
و الكفتة بالجبنة المثلثات ( جبنة طعمة للجهلة )..
و المسقعة بالجبنة .. و المكرونة بالجبنة .. مش الأكلة الإيطالية إياها .. فتلك شئ آخر..
أنا بأجيب جبنة استامبولي من التلاجة و أحطها على المكرونة
مممممممم.. لذيذة بشكل...
أنا جعت يا جماعة
يا ريت حد يفكر في كلام الراجل..
إنت عارف؟؟
ده فيه فار في الفيلم بقى طباخ ممتاز .. مش أكتر من إنه سمع كلام الراجل وإعتمد على شجاعته
عيب في حقك لما فار يعرف يطبخ وانت لأ.. وأفتكر كلام الراجل كويس..
الفاشل هو الجبان





بس خلاص!!!!!!!!!!!

هناك 6 تعليقات:

  1. ايه الاكلات الغريبه دي يا ابو حميد

    ايه ياعم اللي بتعمله ده؟؟

    كويس اني مش باكل معاك :P

    بعيدا عن الطبخ الجمله اللي في البوست حلوه

    فعلا ساعات بنحتاج نغامر في حاجات كتير عشان نتعلم منها ونعرف الصح ايه و بتحصل ازاي

    تحياتي لك وبالهنا والشفا :D

    ردحذف
  2. بتحمد ربنا إنك مش بتاكل معايا يا ديد في حين إنك لو دقت المكرونة بالملوخية هتحلف برحمتي :lol:

    ردحذف
  3. الله يخرب بيتك دماغك
    ملوخية بالمكرونة
    دة انتا غريب ياجدع
    بس الجملة رائعة
    بعيدا عن العك طبعا!!!!!!!!!!!

    ردحذف
  4. انا من راي ديد 100 % والحمد لله ان انا زيه

    يمكن انا اه بعك بس مش كده يعني :huh:

    حكايه المكرونه بالملوخيه دي احياانا بعملها وبتبقي معلقه ولا اتنين وخلاص

    بس ليا عك تاني يعني مع الاندومي بحب ابشر تومتين واحط عليهم لمون واكلو بالاندومي

    وفي اكله هنا السعوديين بيعملوها اللي هي بطاطس بالثوم دي اكلتي المفضله في السندوتشات بتبقي عباره عن اني اقلي البطاطس عادي واحطها في طبق بس بدون مناديل بعدين اجي في طاسه صغيره واحمي 4 ملاعق كبيره زيت واحط فيه توم مدقوق بالهون لحد لما يبقي دهبي فاتح افرك معاه قطعه ماجي بس بسرعه تتشال من علي النار لان الماجي المصريه بتتحرق بسرعه معرفش ليه وكمان طعمها مش حلو قوي زي الماجي اللي هنا بس وتصب اللي في الطاسه علي البطاطس

    جرب وادعيلي علي الاقل اهون من الجبنه بالمكرونه



    اه بالحق لو هتغامر وتعملها متحطش ملح خااااااااااااالص علي البطاس لان الماجي اصلا مالحه

    بس وبالهناء والشفاء

    ردحذف
  5. "جرب أنت وحظك.. لا تخف من فساد الطبخة .. إن الفاشلون هم من لا يجربون"

    بالظبط كده ..:good:
    فى مقوله ل "توماس أديسون" بتقول:

    لن أقول اني فشلت 1000 مره,ولكني اكتشفت ان هناك 1000 طريقة تؤدي الى الفشل..

    ردحذف
  6. ٍمسقعه بالجبنه و فول باللانشون

    بقي دول اكلات عبقريه
    ربنا يسامحك

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace