الأربعاء، 28 أكتوبر 2009

فليذهبوا بنواياهم إلى الجحيم

فيه ناس تحب تصطاد في المية العكرة ....
ويحبوا يدوروا على العيوب بتاعة الناس التانية بملقاط....
فيمشي الأخ مع أخته في الشارع ...
ولا حرج أن تتأبط ذراعه...
فتجد شاب الساذج يغمز لصديقه أنهم حبيبة وماشيين مع بعض...
و إذا حدث هذا مع فتاة ووالدها فالسذج يقولون:
" شوف مصاحبة واحد قد ابوها ازاي؟!!"
وحينما يشيد ولد في منتدى أو على الفيس بوك أو ما شابه بشئ كتبته فتاة قد يظن الساذج
أن هذا العضو بيلمح لشئ مش ولا بد..... أو أنه يحبها .. أو معجب بها و يريد ان يتزوج منها ( و تلك حقيقة و حدثت أمامي)
وحينما تساعد فتاة شاباً زميلها في شئ ما يفترض البعض انها تحبه وأنها ترسم عليه......
وحين يسألها عامله ايه النهاردة......
يبقى واد لعبي وبتاع بنات....
دا أنا مرة كنت ماشي في الشارع انا واصحابي بنتكلم عن حاجة كده مش فاكرها
فقلت لهم أن هذه الحاجة دي جميلة...
فقالوا لي "لا .. مش جميلة"
قمت اتكلمت بصوت عالي شوية وقلت:
" والله ياعم جميلة .. والله جميلة"
قامت واحدة معدية من جنبنا أفتكرتنا بنعاكسها...
وقعدت الناس تغمز لي في الشارع... وكنت في نص هدومي..
المشكلة أنه نفسه من يفعل ذلك ربما تجده يتهم الآخرين بالفضول و خبث النية حين يحدث له موقف مشابه
و تجد البعض الآخر منهم يطالبك بأن تعمل للناس ألف حساب.. فحين تمشي مثلا مع أختك إياك أن تضحك ..
فليكن التكشير شعارك... و حين تتعامل مع فتاة خد بالك الناس مراقباكم
كأنني أعيش للناس .. فليذهب هؤلاء للجحيم
و الله ليس لك إلا أن ترفع الشعار الذي يقول :
" لست ملزماً لأن تثبت لأحد أي شئ"






هذا البوست موضوع قديم كتبته في شمساوي 13 مارس 2008 تحت عنوان " سفراء النوايا القذرة" و لكن مع بعض التعديل حتى يناسب العصر اللي إحنا فيه :D

هناك 6 تعليقات:

  1. 10/10 يا احمد عجبني العنوان والمحتوي والفكره والتعبير

    كالعاده يا فيلسوف بحب اتابع كتاباتك

    ردحذف
  2. كانك بالظبط بتحكى اللى بيحصلى :huh:
    nice post :)

    ردحذف
  3. عمرو فكري :فكرتني واحد صاحبي كان بيشتم الناس بس مش بيقول طظ :D

    ديد مان : فيلسوف مين يا عم ^_^ .. أنا راجل على باب الله .. و أنا سعيد بوجودك جدا

    Mona : أي تشابه بين البوست و الواقع ليس مقصود من قبل المؤلف ^_^

    ردحذف
  4. الحمد لله على نعمة التوهان

    التركيز وحش يا جدعان :D

    يلا خير

    ردحذف
  5. وربي انك ملك والله كلامك عين العقل
    وفعلا فليذهبوا إلى الجحيم..

    ردحذف

please..put some words important or leave my blog in peace